Anul trecut, sefii uzinelor Dacia-Renault au amenintat ca este posibil sa paraseasca Romania in cazul in care Coridorul IV PAN-EUROPEAN, din care face parte si autostrada Pitesti - Sibiu, nu va fi terminat.

Acum, ministrul Rus a confirmat la PRO TV ca acest coridor 4 pan-european va fi inchis prin varianta Sibiu-Pitesti: "Este prima data cand am dat drumul la un studiu de fezabilitate asa cum se cuvine, cu acordul Comisiei si asa mai departe. Deci, se termina studiul, incepe licitatia. Dupa aia iar, depindem de ce contestatii.. In paralel vor incepe expropierile, dupa studiu, sa stim exact traseele, pe unde.. Pentru ca sunt expropieri de facut. Indiferent cum vom incepe, ca incepem cu expres sau cu direct autostrada, expropierile se vor face in regim de autostrada."

Ministrul Transporturilor a explicat ca, in 2015, cea mai mare provocare a Romaniei va fi sa reuseasca sa cheltuiasca suma de 1,8 miliarde de euro, bani europeni, in conditiile in care Comisia Europeana a "pasuit" deja Romania: "In acest moment sunt proiecte unele licitate, unele in curs de licitare, pentru toata suma aceasta de 1,8 miliarde de euro, la care se vor adauga banii de buget, se vor adauga credite externe eventuale, se vor adauga parteneriate-concesiuni. Iarna aceasta se va lucra exclusiv pe proiectare si analize, astfel incat din primavara sa-i putem da drumul. Din 2007 pana in 2013 am avut banii astia. Pana in 2014 la sfarsit am cheltuit jumate din ei. Mai avem un singur an, ca ne-a dat Comisia din exercitiu doi ani derogare. Deci noi avem de cheltuit. Si asta vine din anii precedenti in care au fost absorbtii de fonduri de 1 %, de 3 %, de 7 %. Anul acesta ajungem la 58 %, dar oricum anul viitor nu va fi usor sa cheltui diferenta de pana la 100 %. Deci va fi ... un milion de santiere si un milion de probleme de rezolvat anul viitor."

Vezi AICI inregistrarea integrala a emisiunii.

Cat de important este tronsonul Sibiu-Pitesti pentru Romania

La inceputul anului, presedintele Traian Basescu avertiza ca Romania va pierde foarte multe investitii daca nu finalizeaza Coridorul IV, iar Dacia este ceva "sigur". "Este sigur ca se va pierde asamblarea de la Pitesti, la uzinele Dacia, pentru ca deja la Tanger sunt capacitati de preluare existente. S-a trecut la faza a doua de extindere a capacitatii uzinei Dacia din Maroc. Acolo pui masina direct in vapor, este portul la cativa kilometri de fabrica, nu ca in Romania, unde Guvernul poate gandi sa dea prioritatea la Bucuresti-Alexandria decat la Pitesti-Sibiu", spunea, in februarie, Traian Basescu.

Potrivit presedintelui, tronsonul Pitesti-Sibiu trebuie facut cu prioritate, altfel Coridorul IV este interupt. "Degeaba vin pe autostrada pana la Pitesti si de acolo infund traficul intr-o singura banda. Degeaba plec de la Sibiu mai departe daca pana la Sibiu ma tarai pe o singura banda si cu tranzitul si cu propriul transport", a mentionat el.

De asemenea, ambasadorul Philippe Gustin declara intr-un interviu acordat Mediafax ca este important ca Romania sa aiba rapid infrastructura de autostrazi si feroviara conectata cu Europa Occidentala, intrucat firme precum Dacia exporta in Vest si intarzierile la livrare influenteaza costul masinilor. "E foarte important pentru Romania sa aiba foarte rapid infrastructura de autostrazi, drumuri, infrastructura feroviara, aeroportuara care sa fie conectata cu restul Europei, cu Europa Occidentala, pentru ca firmele care activeaza aici sunt adesea companii exportatoare".

Master Planul de Transport al Romaniei: cati kilometri de autostrada ar trebui sa contruim pana in 2030

Romania ar trebui sa construiasca 656 de kilometri de autostrada si 2.226 de kilometri de drumuri expres pana in anul 2030, reiese din Master Planul de Transport, in conditiile in care fostul ministru al Transporturilor Dan Sova promitea in aprilie 1.800 de kilometri noi de autostrada pana in anul 2020.

Proiectele de autostrazi incluse in Master Plan sunt Sibiu - Brasov (103 km), Ploiesti - Comarnic (49 km), Craiova - Pitesti (115 km), Comarnic - Brasov (54 km), Brasov - Bacau (158 km) si Gilau - Bors (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fara TVA, potrivit unui document de sinteza furnizat in octombrie de Ministerul Transporturilor. In plus, Master Planul cuprinde constructia de drumuri expres insumand aproximativ 2.200 de kilometri, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizand circa 17,5 miliarde euro fara TVA.