"Inlocuirea aeronavelor este o prioritate, fiind si cuprinsa in bugetul acestui an. Odata cu aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli al companiei, in nota de fundamentare au fost cuprinse o serie de masuri concrete. Cele mai importante, credem noi, sunt cele referitoare la flota. Avem in vedere procesul de inlocuire a celor doua aeronave Airbus 310 pana la finele acestui an. Am facut demersurile necesare, suntem in cadrul procesului de luare a deciziilor care, la o companie de stat, fata de una privata, dureaza si este mult mai bine formalizata. Speram ca pana la finele anului sa avem livrate aceste doua aeronave'', a afirmat Stoe, potrivit Agerpres.

Potrivit acestuia, decizia luata vizeaza doar tipul de aeronava, nu si producatorul. Astfel, sunt vizate modelele cu 180 de locuri, narrow-body, respectiv A 320 sau Boeing 737.

"Decizia, sa spunem ca este oarecum definita. Sunt aeronave cu 180 de locuri narrow-body, care sa corespunda flotei si necesitatilor de trafic. Ma refer la nivelul de incarcare, la rutele operate si la distanta pe care operam aceste aeronave. Producatorul nu este decis, ci doar tipul de aeronava, respectiv cele de 180 de locuri. Pot fi A 320 sau Boeing 737'', a precizat seful Tarom.

Intrucat timpul de livrare a acestor aeronave variaza intre 4 si 6 luni, acestea vor ajunge in flota TAROM la sfarsitul anului. Stoe a adaugat ca pretul noilor aeronave variaza intre 5,1 si 5,3 milioane de dolari.

In ceea ce priveste aeronavele vechi Airbus 310, acestea vor fi valorificate fie prin vanzare, fie prin inchiriere, modalitatea nefiind inca decisa. Una dintre aeronave este operabila pana la 12 septembrie 2016, iar cealalta, datorita mentenantei, poate fi folosita pana dupa 31 decembrie, la inceputul anului urmator.

Serviciu gratuit de intranet la bordul avioanelor

Seful Tarom a anuntat, totdata, si lansarea AirFi, un serviciu de intranet la bordul aeronavelor, acesta urmand sa fie disponibil din a doua jumatate a lunii august pe rutele Madrid, Barcelona si Dubai, cele mai lungi pe care le opereaza compania in acest moment.

"In prima faza, acest serviciu va fi disponibil pe rutele Madrid, Barcelona si Dubai, cele mai lungi pe care le avem noi deocamdata. In acest sens, noi am elaborat un plan de implementare a acestui sistem care se va regasi, in final, pe toate aeronavele din flota TAROM, inclusiv pe rutele interne. Inceputul acestui calendar este jumatatea a doua a lunii august, cand, in afara rutelor mentionate, incercam sa il punem si pe charterele pe care le vom avea. Este un serviciu suplimentar oferit pasagerilor nostri", a spus Stoe.

El a subliniat ca acest serviciu nu va aduce pasagerilor costuri suplimentare, iar baza de date stocata pe dispozitivul AirFi va fi permanent imbunatatita, in urma feedback-urilor venite de la pasageri.

"Acest serviciu este rezultatul unei negocieri cu dnata Catering, membru al Grupului Emirates, si am reusit diminuarea costurilor si accesul catre acest serviciu. Nu vom avea costuri suplimentare ce vor fi transferate pasagerilor. Este o baza de date pe care, in urma feed-back-urilor primite de la pasageri, vom incerca sa o dezvoltam si sa o imbunatatim. Doua dispozitive montate la bordul unei aeronave de 180 de locuri permit conectivitatea tuturor pasagerilor si accesul la toate informatiile stocate pe hardul acestui dispozitiv. Ne dorim sa instalam si o platforma de cumparaturi pe care pasagerii pot face in timpul zborului cumparaturi in mediul online cu livrare la domiciliu sau la destinatie", a afirmat seful Tarom.

AirFi este cel mai mic sistem portabil de divertisment la bordul avioanelor din lume care permite accesul pasagerilor la o platforma ce ofera o gama larga de optiuni: magazin, chat cu ceilalti pasageri, jocuri, informatii despre destinatiile de calatorie, reviste, ziare, stiri - sub forma de newsfeed, filme si muzica. De asemenea, platforma include si un formular de pareri asupra serviciilor Tarom, astfel incat fiecare pasager va putea transmite companiei nevoile si dorintele, aceasta incercand sa imbunatateasca serviciile si sa raspunda ''cat mai direct si corect pasagerilor".

Avand dimensiunea aproximativa a unei cutii de pantofi, si cantarind 1,2 kilograme, doua dispozitive AirFi pot acoperi capacitatea unei aeronave cu 180 de locuri, in timp ce patru dispozitive pot satisface nevoia de conectivitate a 280 de pasageri.

Conectarea la sistemul AirFi se face direct din browserul dispozitivului mobil, nefiind necesara instalarea vreunei aplicatii. De asemenea, interfata este scalabila oricarei rezolutii sau dimensiuni ale ecranului dispozitivului mobil (telefon, tableta sau laptop).

Autonomia consolei AirFi dureaza pana la 14 ore. Consola nu se conecteaza la sistemele aeronavei, iar cand aceasta se afla in zbor permite accesul tuturor pasagerilor. In momentul aterizarii, acest dispozitiv permite update-uri, care sunt de natura sa vina si sa ofere pasagerilor cele mai noi in formatii.

"Cu fiecare aterizare continutul cutiei AirFi este actualizat, astfel incat pasagerii sa fie mereu la curent cu ultimele noutati", a subliniat directorul.

Gabriel Stoe a explicat ca sistemul AirFi va fi oprit in timpul desfasurarii procedurii de decolare a aeronavei si va fi pornit in momentul in care aceasta atinge viteza de croaziera.

Compania vrea sa revina pe profit in acest an, dupa pierderi de 27 mil. lei, anul trecut

"Pierderea dimensionata si proiectata in bugetul companiei pentru acest an este de 6,8 milioane lei. Daca stam putin sa analizam aceasta pierdere, ea inseamna undeva la 1,5 milioane de euro, ceea ce, la nivelul unei companii aeriene, este aproape nesemnificativ. Putem vedea cazuri similare ale companiilor aeriene din Europa, pierderile acestora - si sa intelegem ca aceasta pierdere este una considerata mica. As indrazni sa spun ca putem nu numai sa ne incadram in ea, ci chiar sa producem o surpriza si sa realizam trecerea companiei pe profit la sfarsitul acestui an. Depinde de mai multi factori - pretul petrolului, evolutia cursului valutar - sunt lucruri pe care oricat ne-am dori noi, conducerea executiva, sa le controlam, o putem face doar intr-o oarecare masura. 1,5 milioane de euro pierdere la o cifra de afaceri de 300 de milioane de euro este un indicator foarte bun. Dorinta noastra este nu numai sa ne incadram in bugetul aprobat, ci chiar sa producem o surpriza placuta", a mai spus Stoe.

In ceea ce priveste pierderile companiei inregistrate anul trecut, seful Tarom a precizat ca acestea s-au ridicat la 27 de milioane de lei, subliniind, insa, ca nu s-au inregistrat datorii si exista disponibilitati banesti.

"In 2015, pierderile au fost de 27 milioane de lei, dar nu avem datorii. Pierderile provin din diferenta dintre venituri si cheltuieli. Cheltuielile nu sunt toate de natura materiala - daca ne referim la amortizare sau la diferentele de curs. Noi producem evaluarea valutelor la finalul anului si inregistram aceste cheltuieli scriptice. Ele, insa, ne conduc la aceste pierderi", a explicat el.

Pentru acest an, compania si-a propus sa creasca gradul mediu de incarcare a aeronavelor la aproape 75%, rutele stabilite pentru sezoanele de vara si de iarna fiind de natura sa conduca la indeplinirea acestui deziderat.

"Rutele pe care le-am definit pentru sezonul de vara si pentru sezonul de iarna sunt de natura sa duca la cresterea gradului de incarcare a aeronavelor. Avioane suplimentare nu avem pentru a avea o crestere a numarului de pasageri ca urmare a cresterii capacitatii flotei Tarom, astfel ca aceasta crestere, mica, care este definita, ar trebui datorata numai cresterii factorului de incarcare a zborurilor. Factorul mediu de incarcare a aeronavelor in 2015 a fost undeva la 68% si incercam sa inregistram o crestere de 6,7-6,8% in acest an, in concordanta cu cresterea numarului de pasageri", a spus Gabriel Stoe.

In 2016, Tarom are in vedere deschiderea a doua noi curse/destinatii catre Hamburg si Alicante, cresterea numarului de ore de zbor cu 6,17% si a numarului de pasageri cu 6,08%, comparativ cu programul operat in 2015.

Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane a fost infiintata in 1954 si isi desfasoara activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Din iunie 2010, este membra a Aliantei SkyTeam, din 1993 membra a Asociatiei Internationale a Transportatorilor Aerieni (IATA), iar din 2000 este membra a Asociatiei Companiilor Aeriene Europene (AEA).