Restricţiile impuse de pandemie în Europa au dus la scăderea numărului de pasageri cu 1,70 miliarde în 2020, peste jumătate din aeronave fiind reţinute la sol. Anul trecut au fost cinci milioane de zboruri, faţă de 11,1 milioane în 2019, ceea ce a avut ca rezultat pierderi anuale de 6,1 milioane de zboruri.

Prin urmare, fiecare parte a lanţului valoric din sectorul aeronautic a fost masiv afectat, financiar şi social, iar numărul locurilor de muncă pierdute anul trecut a atins 191.000 în Europa.

Consiliul Internaţional al Aeroporturilor (ACI) estimează că pierderile nete pentru aeroporturile din Europa se ridică la 33,6 miliarde de euro în cursul anului trecut.

În 2020, pierderile furnizorilor pan-europeni de servicii de navigaţie aeriană sunt estimate la 4,9 miliarde de euro, din care ei se pot aştepta să recupereze în următorul deceniu 4,5 miliarde de euro de la utilizatorii spaţiului aerian, ceea ce va avea ca rezultat pierderi nete totale de 0,4 miliarde de euro.

Cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa, Ryanair, şi-a menţinut poziţia în 2020, deşi a operat în medie doar 951 de zboruri pe zi anul trecut, faţă de 2.323 în 2019, un declin de 59%. Scăderea medie a zborurilor în rândul principalelor zece operatori aerieni din Europa a fost între 45% şi 67%.

În 2020, scăderea traficului aerian în statele europene a fost între 40% şi 73%, cel mai semnificativ declin fiind în Marea Britanie (1,3 milioane de zboruri, o scădere de 61%), Germania (1,2 milioane de zboruri, un recul de 56%), Spania (un milion de zboruri, o scădere de 61%), Franţa (853.000 zboruri, un recul de 54%) şi Italia (797.000 zboruri, o scădere de 60%), în timp ce România a înregistrat un recul de 55%, la 103.000 de zboruri, potrivit Agerpres.

Traficul aerian european în 2021 ar urma să se redreseze la 51% din nivelul înregistrat în 2019, o redresare mai rapidă fiind aşteptată din vară. Eurocontrol avertizează că anul viitor ar putea avea loc mai multe falimente în sectorul aviaţiei din Europa, ceea ce arată necesitatea sprijinului financiar pentru întreaga industrie.

"Suntem încrezători că redresarea va începe să devină mai fermă în 2021 deoarece vaccinul pentru Covid va fi lansat pe plan global. Totuşi, este clar că întregul sector aviatic va continua să aibă nevoie de sprijin financiar în următorii ani. Şi dacă vrem într-adevăr în 2021 să reconstruim împreună, trebuie să începem cu rezolvarea problemelor de bază, cum ar fi modul în care este finanţat, reglementat şi integrat sistemul aviatic", a afirmat Eamonn Brennan, directorul general al Eurocontrol.