Anual, cheltuielile rutiere se ridică la 72 miliarde de franci, inclusiv cu accidentele, asistenţa medicală şi daune aduse mediului, potrivit Oficiului Federal de Statistică, scrie News.ro.

Comparativ, costurile cu alte mijloace de transport sunt mai mici. Costul cu transportul feroviar în 2015 a fost de aproape 11 miliarde de franci, iar costurile privind traficul aerian de 6,4 miliarde de franci, în timp ce transportul pe apă costă 344 milioane de franci.

Oficiul Federal de Statistică al Elveţiei a început să colecteze date privind costurile de transport din anul 2010, timp în care s-a înregistrat o creştere substanţială a costurilor totale.

Între 2010 şi 2015, aviaţia a devenit cu 14% mai scumpă, cheltuielile pentru transportul feroviar au crescut cu 12%, iar cheltuielile de trafic motorizate au crescut cu 2%.

Conform indicelui European Railway Performance (RPI), publicat de firma de consultanţă Boston Consulting Group (BCG), Elveţia a avut în 2017 cel mai bun sistem feroviar european, la fel ca şi în 2012 şi în 2015, când au fost publicate precedentele rapoarte dedicate căilor ferate din Europa.

"Elveţia foloseşte intensiv sistemul de cale ferată, în special pentru traficul de pasageri. De asemenea are un rating bun la calitatea serviciilor un calificativ foarte bun pentru siguranţă", se arată în raportul BCG.

Ratingurile sunt de la 1 la 10 puncte. La categoria "cel puţin şase puncte din zece" sunt cele mai bune sisteme feroviare europene: Elveţia (7,2 puncte), Danemarca (6,8 puncte), Finlanda (6,6 puncte), Austria şi Germania (ambele cu 6,1 puncte), Suedia şi Franţa (ambele cu şase puncte). România şi Bulgaria s-au clasat pe ultimul loc, ambele cu 1,9 puncte.

Raportul BCG ia în considerare trei componente cheie ale performanţei sistemului feroviar european: intensitatea utilizării, calitatea serviciilor şi siguranţa.