Veniturile companiei au urcat cu 15%, situandu-se la 1,2 miliarde de lei (305,93 milioane euro), dar cheltuielile operatorului aerian au crescut cu 20,8%, de la 1,34 la 1,62 miliarde lei, relateaza Mediafax. O crestere de 29% l-a reprezentat costul combustibilului (aproape 19 milioane de euro). Ceea ce a dus la pierderi de peste 70 milioane de euro.

"Veniturile prognozate nu s-au realizat din cauza mentinerii unui nivel scazut la tarife, pe care a trebuit sa le adaptam la posibilitatea de cumparare a pasagerilor", a spus directorul general al Tarom, Gabriela Bordea.

De ce a inregistrat Tarom pierderi

Spre exemplu, eruptia vulcanului Eyjafjallajokull din Islanda, in aprilie anul trecut, a avut un impact financiar de aproape 5 milioane euro asupra companiei aeriene. Alti factori care au dus la rezultatul financiar actual au fost devalorizarea euro si a monedei nationale in raport cu dolarul.

"Pe rutele intraeuropene, toti operatorii de transport aerian au raportat pierderi in 2010, cauzate de cresterea pretului petrolului si de numeroasele taxe impuse companiilor aeriene de catre guvernele mai multor tari europene", potrivit Tarom.

In ciuda pierderilor insa, numarul pasagerilor care au ales Tarom anul acesta a urcat cu 23,6%, de la 1,771 milioane calatori la 2,191 milioane de pasageri, iar cota de piata a ajuns la 22,4%, fata de 19,7% cat era in 2009.

"Este important de precizat ca aceasta crestere a numarului de pasageri s-a realizat in conditiile in care nivelul pietei de aviatie in Romania a crescut cu doar 9,45%", se arata in comunicat.

Anul trecut, numarul salariatilor a scazut cu 118 persoane, de la 2.486 la 2.368 angajati anul trecut, ceea ce a dus la o scadere a cheltuielilor cu personalul de 9,434 milioane lei. In prezent, Tarom are 2.307 de angajati. Si salariul mediu net al acestora din urma s-a redus cu 5 procente, de la 3.486 lei la 3.314 lei.

Ce planuri are operatorul aerian?

In acest an, Tarom si-a propus sa optimizeze sistemul de management in vederea maximizarii veniturilor pe cursa, si totodata sa realizeze un portofoliu de servicii conexe, precum servicii de cazare sau inchiriere de masini, care sa duca la cresterea profitului.

Alte masuri presupun scoaterea a doua aeronave Boeing 737-800 din programul de curse regulate si tranferul acestora pentru inchirierile de curse charter catre agentiile de turism de pe piata romaneasca.

Totodata, compania aeriana vrea sa reduca personalul cu 5% prin concedieri voluntare cu pachete compensatorii, sa introduce anumite operatiuni de hedging pentru combustibil (importatorii se angajeaza sa ramburseze pana la o anumita data imprumutul luat) si pentru operatiunile de schimb valutar cu efect de conservare a riscurilor de crestere a pretului petrolului si a evolutiei cursului de schimb.

FMI vrea ca Romania sa privatizeze Taromul

Tarom face parte din companiile monitorizate prin acordul cu FMI, in care Guvernul roman s-a angajat ca va ceda 20% din actiunile companiei prin listarea la Bursa sau prin vanzarea acestui pachet unui investitor strategic.

Astfel, autoritatile romane vor selecta un consultant juridic si o banca de investitii pentru a administra oferta publica initiala. Pana la sfarsitul lunii noiembrie, operatorul aerian va avea management privat.