“Dragi pasageri, din 7 aprilie începem operarea pe noul aeroport din Istanbul, Istanbul (New) Airport, iar codul aeroportului va fi IST. Programul de zbor nu va fi afectat”, a anunțat operatorul de stat pe Facebook.

Decizia vine ca urmare a faptului că aeroportul internaţional Ataturk din Istanbul, al cincilea ca mărime din Europa, îşi va închide porţile pentru zborurile de pasageri şi va transfera ştafeta către noul Istanbul Airport.

Noul aeroport a fost inaugurat în luna martie, la început pentru zboruri de probă, urmând ca tranziția tuturor zborurilor internaționale să se facă între 5 și 7 aprilie.

Noul aeroport va avea iniţial două piste de aterizare, urmând ca din 2020 să i se adauge o a treia pistă.

Încă de la început, instalaţiile noului aeroport vor avea capacitatea teoretică de a gestiona 80 de zboruri pe oră (40 de decolări şi 40 de aterizări), ceea ce va permite un număr de maxim 2.000 de zboruri pe zi, o cifră clar mai mare decât recordul de 1.500 de zboruri pe zi al actualului aeroport Ataturk.

Dacă în prezent aeroportul internaţional Ataturk din Istanbul este tranzitat de peste 60 de milioane de pasageri pe an, noul aeroport aspiră să ajungă la 90 de milioane de pasageri în 2019 pentru ca în cursul unui deceniu să ajungă la o capacitate de 200 milioane de pasageri pe an.

Construcţia noului aeroport internaţional din Istanbul a început în 2015 pe un teren unde înainte era o mină deschisă de cărbune pe coasta Mării Negre, la aproximativ 35 kilometri nord -vest de centrul istoric al Istanbulului.

Oficial, aeroportul a fost inaugurat în data de 29 octombrie 2018, cu ocazia zilei naţionale, dar până acum a găzduit doar un număr redus de zboruri ale companiei Turkish Airlines.

Chiar dacă planurile vizează conectarea noului aeroport cu Istanbul via o linie de metrou, pentru moment sunt doar câteva linii de autobuz care au nevoie de aproximativ o oră pentru a face naveta între oraş şi noul aeroport.

Istanbulul mai are un al treilea aeroport internaţional, Sabiha Gokcen, pe partea asiatică a oraşului, a cărui capacitate este mai mică decât cea a aeroportului Ataturk şi care va continua să opereze fără modificări.