Pentru ca viteza de deplasare pe calea ferata este de doua ori mai mica decat pe drumuri, romanii aleg masina sau autocarul in defavoarea trenului. Si mai este o problema. De pilda, in 2012 toate trenurile care au circulat in Romania au intarziat aproape 3 milioane de minute. Adica mai bine de 5 ani si jumatate.

Asa se face ca pana la Baia Mare ajungem cu trenul in 12 ore si jumatate, pana la Arad in 13 ore. In 13 si jumatate ajungem pana la Satu Mare. Peste 10 ore facem pana la Suceava. 7 ore de la Bucuresti la Timisoara, iar pana la Iasi chiar si 10 ore. Drumul de la Curtici la Constanta il parcurgem si in 20 de ore.

CFR vrea sa reduca la jumatate durata drumului dintre Constanta si Curtici. Pe hartie suntem in plin proces de modernizare la cel mai important tronson de cale ferata - echivalentul autostrazii dintre Arad si Constanta.

Din pacate ne miscam prea incet. In acest moment se circula cu o viteza medie de 160 de kilometri pe ora intre Constanta si Predeal. Tronsonul de cale ferata pana la Sighisoara nu este nici macar licitat. Bucati din tronsonul dintre Sighisoara si Curtici sunt fie in lucru, fie in licitatie, dar si aici totul decurge prea incet. Teoretic toate lucrarile ar fi trebuit finisate in 2015. Dar vom fi norocosi daca vor fi gata pana in 2020.

Asa ca Romania este printre ultimele tari din Europa dupa numarul de kilometri pe care ii parcurge un pasager intr-un an. Franta este lider cu 1400 km. Chiar si Bulgaria este peste noi, cu 270 kilometri la un pasager.