Numărul confirmă evaluările precedente ale număului de decese provocate de scandalul „Dieselgate”, care a izbucnit când Volkswagen a recunoscut, în 2015, că a trişat la testele de emisii pentru maşinile sale.

Numeroşi alţi constructori au fost suspectaţi după aceea că au făcut acelaşi lucru.

Un studiu apărut în mai în revista Nature a estimat că, în 2015, 38.000 de decese “premature” au fost provocate în lume de emisiile de oxid de azot “generate în exces” în raport cu cele prevăzute de testele efectuate în laborator.

Studiul, publicat luni de revista Environmental Research Letters, se concentrează pe situaţia din Europa (cei 28 de membri UE, Norvegia şi Elveţia). Cercetători din Norvegia, Austria, Suedia şi Olanda au calculat că aproximativ 10.000 de decese anual din Europa pot fi imputate poluării cu particule fine emise de vehiculele uşoare ca funcţionează cu motorină.

Aproape jumătate dintre ele (aproximativ 4.750) ar fi putut fi evitate, dacă emisiile de oxizi de azot ale maşinilor de pe drumuri ar fi fost egale cu cele înregistrate în timpul testelor de laborator.

Mai mult, dacă maşinile diesel ar fi avut emisii la fel de mici ca cele pe benzină, încă 4.000 de decese ar fi fost evitate.

Ţările unde s-au înregistrat cele mai multe decese sunt Italia, Germania şi Franţa, “din cauza populaţiei mari şi a proporţiei sporite de maşini diesel”, adaugă autorii raportului.

Numărul vehiculelor diesel a crescut rapid în Europa începând din anii ’90, în raport cu cele pe benzină, astfel că în prezent reprezintă aproape jumătate din flota totală. Astfel, peste 100 de milioane de automobile pe motorină circulă în Europa – de două ori mai mult decât în restul lumii.