Musk a transformat o fabrica auto scoasa din uz din Fremont, California, intr-o uzina a viitorului, unde roboti uriasi numiti dupa modelul X-Men configureaza tabla intr-o Mecca a industriei avansate, de un alb stralucitor.

Apetitul lui Musk pentru automobilele electrice si promisiunea sa de a schimba industria auto bazata pe carburantii generatori de dioxid de carbon au facut ca valoarea de piata a Tesla sa o depaseasca pe cea a Ford si, pentru scurt timp, pe cea a General Motors.

Dar unii dintre angajatii care isi desfasoara actvitatea alaturi de roboti se plang de presiunea uriasa la care sunt supusi, pe care o atribuie obiectivelor agresive de productie ale lui Musk.

Incepand din 2014, ambulantele au fost chemate de peste 100 de ori pentru muncitorii care au suferit stari de lesin, ameteli, pierderea cunostintei, respiratie anormala si dureri in piept, potrivit datelor obtinute de Guardian. Alte sute de solicitari au fost pentru raniri si diverse probleme medicale.

Musk a recunoscut, intr-un interviu telefonic referitor la conditiile din fabrica unde lucreaza circa 10.000 de muncitori, ca acestia ”au o perioada grea, muncesc un numar mare de ore, in posturi dificile”. El a spus insa ca ii pasa mult de sanatatea si binele angajatilor. Potrivit companiei, siguranta din fabrica s-a imbunatatit semnificativ in ultimul an.

Musk: ”Suntem o companie care pierde bani”

Musk a mai spus ca Tesla nu ar trebui sa fie comparata cu alti producatori auto americani si ca valoarea bursiera a acesteia, de peste 50 de miliarde de dolari, nu este meritata.

Cred ca aceasta capitalizare este mai mare decat meritam”, a spus Musk, subliniind ca productia Tesla este echivalent cu 1% din productia totala a General Motors.

Suntem o companie care pierde bani. Nu este o situatie in care, de exemplu, suntem capitalisti lacomi, care am decis sa renuntam la siguranta pentru a obtine un profit mai mare si dividende. Este vorba de cati bani pierdem. Si cum supravietuim. Cum sa nu murim si toata lumea sa nu isi piarda locurile de munca” a spus Musk.

Abordarea lui Musk difera de cea avuta de 15 fosti si actuali angajati ai fabricii auto a Tesla, care au vorbit despre cultura numarului mare de ore lucrate, de presiunile intense, uneori prin durere si raniri, pentru a indeplini obiectivele ambitioase de productie ale directorului general.

Muncitorii lesina la munca si sunt luati cu ambulanta

Am vazut un muncitor care a lesinat, a cazut pe podea ca o clatita si si-a spart fata. Ne-au trimis sa lucram in jurul lui, in timp ce zacea pe podea”, a declarat Jonathan Galescu, tehnician de productie la Tesla.

Galescu este unul dintre cei cativa muncitori care au spus ca si-au vazut colegii cum s-au prabusit sau au fost luati cu ambulanta.

Un alt muncitor, Richard Ortiz, a vorbit admirativ despre tehnologia high-tech a fabricii, dar a adaugat ca totul pare despre viitor, dar nu si pentru angajati.

Tesla pare sa se afle la intersectia dintre un startup tehnologic, nelimitat de regulile economiei vechi, si un producator care are nevoie sa fabrice bunuri fizice.

Contradictia este evidenta in fabrica sa auto, unde Musk vrea sa ajunga la o productie de 500.000 de masini pana in 2018 (o crestere de 495% fata de 2016), care depinde atat de munca a mii de muncitori, cat si de robotii futuristici.

Elon Musk a lansat Tesla ca un fel de startup pentru aplicatii si nu a realizat ca nu este vorba doar despre a tasta la computer, a spus unul dintre muncitorii din productie.

In februarie, unul dintre muncitori, Jose Moran, a detaliat pe blog acuzatii legate de depasirea obligatorie a programului normal de lucru, de numarul mare al accidentarilor si salariile mici din fabrica, dezvaluind ca muncitorii vot sa intre in sindicatul United Auto Workers.

Musk: “Este dureros si fals ca cineva sa afirme ca nu imi pasa. Am dormit pe podeaua fabricii, intr-un sac de dormit”

Practicile de productie ale Tesla au fost cele mai periculoase in primii ani de activitate, cand rata incidentelor a fost peste media din industrie in perioada 2013-2016.

Potrivit celor mai recente date, aceasta rata a fost in primele luni ale anului 2017 cu 32% mai buna decat media industriei auto, dupa un nivel usor peste aceasta medie in 2016.

Compania explicat ca imbunatatirea a avut loc in urma deciziei de a infiinta un al treilea schimb, de a crea o echipa de experti in ergonomie si a intaririi echipelor insarcinate cu siguranta.

Musk a spus ca siguranta este esentiala pentru companie. ”Este incredibil de dureros si fals ca cineva sa afirme ca nu imi pasa”, a spus seful Tesla.

El a adaugat ca la inceputul lui 2016 a dormit pe podeaua fabricii, intr-un sac de dormit. ”Stiam ca oamenilor le este greu, ca muncesc mult, in posturi dificile. Am vrut sa muncesc mai mult decat ei, mai multe ore. Pentru ca asta cred ca trebuie sa faca un director. Facem asta pentru ca credem intr-un viitor sustenabil al energiei, incercam sa acceleram adoptarea unor transporturi si a unei productii de energie curate, nu pentru ca vrem sa ne imbogatim”, a spus Musk.

Tesla depaseste record dupa record in privinta productiei

Muncitorii Tesla care au vorbit pentru Guardian ii impartasesc mandria si entuziasmul pentru misiunea companiei.

Schimbam lumea. Abia astept ca nepoata mea sa mearga intr-o zi la scoala si sa spuna ca bunicul ei a fost acolo”, a spus unul dintre muncitori, Richard Ortiz.

El a exprimat insa si dezamagirea generala legata de conditiile de munca si accidentarile care ar fi putut fi evitate.

Altii au descris accidentarile repetate provocate de stres, legate de programul lung de lucru. Inainte ca Tesla sa reduca programul zilei de lucru, in octombrie 2016, muncitorii lucrau in schimburi de 12 ore, sase zile pe saptamana.

Tesla a anuntat ca schimbarea a fost un succes, rezultand in reducerea cu 50% a numarului de ore lucrate peste program.

Intre timp, productia Tesla a crescut in fiecare trimestru. In primele trei luni, fabrica a produs 25.000 de masini, un record pentru Tesla. Pentru a indeplini obiectivul lui Musk, productia ar trebui sa creasca de cinci ori.