Epidemia cu noul coronavirus a provocat în China un declin cu 92% al vânzărilor auto în prima jumătate a lunii februarie, arată datele publicate de Asociaţia Chineză de Autovehicule.

Reţelele de dealeri au rămas închise, în timp ce cumpărătorii au evitat ieşirile pentru a preveni răspândirea epidemiei de Covid-19.

În prima săptămână din februarie, vânzările auto în China, cea mai mare piaţă auto din lume, au scăzut cu 96% la o medie zilnică de doar 811 vehicule.

Dealerii şi-au reluat gradual operaţiunile luna aceasta, iar PCA speră la o redresare a livrărilor în următoarele săptămâni, deşi va fi sever afectată şi producţia auto.

Citește și: Hainele „Made in China”, înlocuite cu cele „Made in Turkey". Economia Turciei câștigă miliarde de dolari în urma epidemiei cu coronavirus

China este responsabilă pentru 27% din producţia auto globală, faţă de 7% în 2003, conform datelor UBS, potrivit Agerpres.

Extinderea perioadei în care sunt închise fabricile afectează şi fluxul auto global de componente auto. Procentajul exporturilor Chinei din totalul exporturilor de componente auto este de aproximativ 8%, faţă de 1% în 2003, indică UBS.

În provincia Hubei, epicentrul epidemiei cu noul coronavirus şi un hub auto major, responsabil pentru aproape 90% din producţia Chinei, companiile auto au anunţat că vor amâna reluarea producţiei.

Conform estimărilor, piaţa auto din China s-ar putea contracta pentru al treilea an consecutiv în 2020, analiştii bazându-se pe relansarea vânzărilor în oraşele mici pentru a ajuta la diminuarea ritmului declinului.

Asociaţia Producătorilor Auto din China mizează în 2020 pe o scădere cu 2% în ritm anual a vânzărilor de vehicule, după o contracţie de 8,2% în 2019, an în care vânzările de autovehicule au fost afectate de noile standarde de poluare, de încetinirea economiei şi de tensiunile comerciale cu SUA.

Piaţa auto chineză a început să scadă în 2018, când a înregistrat o primă contracţie de 2,8%, care a pus capăt unei creşteri ce a început în anii '90. Încetinirea pieţei auto globale şi a celei chineze vine într-un moment în care producătorii auto cheltuiesc miliarde de dolari pentru a răspunde tranziţiei la vehiculele electrice.

Măsuri suplimentare pentru a stimula consumul

Ministerul Comerţului de la Beijing a anunțat că epidemia cu noul coronavirus are "un impact relativ ridicat" asupra nivelului consumului în China, iar Guvernul va lua în considerare adoptarea unor măsuri suplimentare de sprijin, inclusiv pentru majorarea vânzărilor auto.

Consumul va fi cel mai sever afectat de epidemie în primul trimestru din 2020, iar Executivul de la Beijing se aşteaptă la un declin semnificativ al activităţii economice în martie şi la o redresare în trimestrul doi, a apreciat Wang Bin, adjunctul directorului departamentului de operaţiuni de piaţă şi consum.

De asemenea, Li Xinggan, directorul epartamentului comercial din cadrul Ministerul Comerţului, a afirmat: "Dacă criza provocată de coronavirus durează o perioadă îndelungată, industria, agricultura şi sectorul alimentar chinez, care implică un lanţ de aprovizionare extins şi multă forţă de muncă, vor fi intens afectate".

În plus, a menţionat Li, China ia măsuri pentru a urgenta autorizarea la vamă a cărnii importate.

Fondul Monetar Internaţional (FMI) a anunţat că monitorizează cu atenţie epidemia de coronavirus nou din China, dar este prea curând să cuantifice potenţialul impact economic al virusului, care a afectat semnificativ turismul şi comerţul în statul asiatic.

Purtătorul de cuvânt al FMI, Gerry Rice, a declarat că impactul direct asupra afacerilor şi cererii consumatorilor va fi cel mai sever în provincia Hubei, epicentrul epidemiei, iar extinderea impactului depinde de cât de rapid scade numărul îmbolnăvirilor.

Rice a adăugat că statul chinez are suficient spaţiu fiscal pentru a sprijini economia în perioada crizei, dacă va fi necesar, şi pentru a se asigura că oamenii de afaceri şi gospodăriile au acces la creditare.

Produsul Intern Brut al Chinei a înregistrat, anul trecut, un avans de 6,1%, cel mai slab ritm de creştere din ultimii aproape 30 de ani, pe fondul războiului comercial cu SUA.