Drumul a fost lung pentru Dr. Dre, pe numele sau real Andre Young, plecat dintr-un cartier rau famat din Los Angeles si devenit cel mai bogat star hip-hop din lume, iar anumite casti audio in culori vii l-au ajutat sa il parcurga. Muzicianul a infiinat Beats Electronics in urma cu opt ani.

Rapperul de 49 de ani ar trebui sa ocupe acum primul loc in Topul Forbes ale celor mai bogati cantareti hip-hip din lume.

Forbes a facut o serie de calcule si a ajuns la concluzia ca averea americanului, dupa achitarea impozitelor si a taxelor, va ajunge la o suma cuprinsa intre 700 milioane si 800 milioane de dolari, putin sub aceea a lui Jimmy Iovine, cofondator al Beats Electronics si recrutat la randul sau de Apple, care are o avere de 970 milioane de dolari.

Alti experti sunt de parere ca Dr. Dre ar putea sa devina primul miliardar din universul muzicii hip-hop. 

Dr. Dre il va detrona astfel pe Sean "Diddy" Combs, fostul detinator al titlului de cel mai bogat rapper din lume, cu o avere estimata la 700 milioane de dolari.

Rapperul Jay-Z va ocupa in acest top locul al treilea, cu 520 milioane de dolari.

"Hip-hopul se afla de acum in inima culturii populare americane", a declarat Robert Thompson, profesor la Universitatea Syracuse din New York. 

"Daca un artist hip-hop isi face un nume si castiga bani, apoi este suficient de smecher pentru a explora alte piste, viata lui devine o veritabila poveste de succes in stil american", a adaugat el. 

Dr. Dre, caruia i se spune "The Doctor", a lucrat cu cei mai importanti artisti rap, precum Eminem, Snoop Dogg, Sean Combs, si a lansat stilurile gangsta rap si G-Funk pe coasta de vest din Statele Unite.  A castigat sase premii Grammy si a fost primul artist hip-hop recompensat cu titlul de producatorul anului la gala Grammy Awards din 2001. 

Totul a inceput pe strazile dominate de violenta si de bandele de cartier din Compton, in sudul Los Angelesului, unde s-a nascut Andre Romelle Young, in februarie 1965, din parinti care au divortat cand el avea trei ani. 

Dupa ce a lucrat o vreme ca DJ, a lansat in 1988 un album cu grupul N.W.A., pe care l-a infiintat cu Ice Cube. Discul a fost criticat pentru violenta versurilor sale.  A parasit grupul in 1990 pentru a infiinta Death Row Records, o casa de discuri care i-a lansat primul sau album solo, "The Chronic", in 1992, un material discografic care s-a bucurat de un succes comercial rasunator, inainte de a infiinta in 1996 compania Aftermath Entertainment.  Dupa decesele rapperilor Tupak Shakur si Notorious B.I.G., Dr. Dre a decis sa duca pentru o vreme o existenta discreta, dar a revenit in atentia publicului in 1999, cu al doilea sau album de studio.  Apoi, a descoperit un tanar rapper alb, Eminem.  Un alt premiu Grammy castigat in 2001 l-a propulsat si mai sus.

Si-a multiplicat productiile, a facut afaceri. A infiintat in 2008 Beats Electronics, in colaborare cu Jimmy Iovine. 

Dr. Dre a fost vazut purtand castile audio viu colorate, pe urechi, la Jocurile Olimpice din 2012 de la Londra. A fost o strategie de marketing geniala adoptata de Beats Electronics. Potrivit site-ului specializat Pocket-Lint, compania californiana si-a vazut vanzarile crescand cu 116%.

Castile audio Beats Electronics au fost promovate de numerosi sportivi celebri si cantareti renumiti, precum Lady Gaga si Nicki Minaj. Compania californiana este cunoscuta si pentru noul ei serviciu muzical online pe baza de abonament, Beats Music. 

Analistii, pro sau contra celei mai scumpe miscari facute de Apple

2,6 miliarde de dolari vor fi platiti imediat dupa finalizarea tranzactiei, prevazuta pentru sfarsitul lunii septembrie, iar restul sumei, in plati ulterioare. 

Operatiunea permite Apple sa il recruteze pe rapperul Dr. Dre si pe celalalt cofondator al companiei Beats Electronics, Jimmy Iovine.

Grupul american nu a anuntat pozitiile pe care acestia le vor ocupa, insa Wall Street Journal afirma ca Dr. Dre si Jimmy Iovine se vor ocupa atat de dezvoltarea unor produse electronice, cat si de activitati din domeniul streamingului muzical. 

"Muzica are un rol atat de important in vietile noastre si ocupa un loc special in inimile noastre, ale celor de la Apple", a declarat seful Apple, Tim Cook.

"De aceea noi continuam sa investim in muzica si sa cream aceste echipe extraordinare, pentru a continua sa dezvoltam cele mai inovatoare produse si servicii muzicale din lume", a adaugat el. 

Nu putini au fost analistii care s-au declarat sceptici in legatura cu logica strategica a unei astfel de operatiuni.  Intr-adevar, Apple s-a multumit pana in prezent cu mici achizitii bine tintite, care nu depaseau cateva sute de milioane de dolari si, mai ales, isi concepea in mod traditional produsele prin intermediul departamentelor sale interne, fara sa preia o marca externa. 

La sapte ani dupa primul iPhone si la patru ani dupa primul iPad, urmatorul produs revolutionar al grupului Apple se lasa inca asteptat, generand tot mai multe speculatii despre o pana de inspiratie in randul grupului american, dupa moartea patronului sau emblematic Steve Jobs, in 2011. 

Bob O'Donnell, analist la TECHnalysis Research, a spus miercuri ca este "putin perplex" si ca nu intelege ce are de castigat Apple din aceasta tranzactie.

"Pe de-o parte, produsele Beats sunt bine cunoscute, dar pentru persoanele interesate de gama de lux din domeniul audio acestea nu sunt cele mai bune produse, iar pe de alta parte acestea se adreseaza unui public diferit" de acela care cumpara in mod traditional produse Apple. 

Pentru anumiti experti, pariul acceptat de Apple este motivat mai ales de serviciul de muzica online in sistem streaming, lansat de Beats Electronics pe baza de abonament in ianuarie in Statele Unite si caruia specialistii in domeniu ii prevad un viitor frumos. 

Bob O'Donnell considera ca Beats Music "are un numar relativ limitat de clienti", dar "are contacte in industria muzicala" care ar putea sa intareasca credibilitatea Apple in acest sector. 

Apple reprezinta o referinta in domeniul descarcarilor cu plata a fisierelor muzicale digitale prin intermediul iTunes. Insa modul de consum muzical este pe cale sa se schimbe: in loc sa plateasca pentru a descarca mai multe albume pe luna, fanii muzicii se aboneaza tot mai mult la servicii de ascultare a muzicii pe internet precum Spotify. 

Apple a lansat anul trecut propriul serviciu de streaming, iTunes Radio, insa acesta a avut parte, se pare, de un debut destul de dificil. 

Pentru anumiti experti, operatiunea reprezinta, totodata, o incercare a grupului Apple de a-si relansa capacitatile inovatoare prin angajarea unor celebritati talentate si s-ar rezuma, de fapt, mai ales la o recrutare costisitoarea lui Jimmy Iovine, in varsta de 61 de ani, considerat un vizionar in universul muzicii.

Apple a realizat in ultimele luni mai multe recrutari bine tintite si din sectorul modei, precum aceea a Angelei Ahrendts, CEO-ul grupului Burberry, careia i-a incredintat magazinele sale fizice si digitale.