"Mai devreme sau mai târziu va trebui să implementăm acest lucru. În acest sens, avem un grup de lucru iniţiat cu Ministerul Transporturilor, dar încă suntem la nivel de discuţii. Probabil în maximum doi ani de zile", a spus preşedintele ANPC, citat de Agerpres.

România trebuia să implementeze până la finele anului 2019 prevederile Regulamentului european care acordă despăgubiri pentru călătorii pe calea ferată, aşa cum există în transportul aerian. Ministerul Transporturilor a propus derogarea drepturilor la compensaţii în cazul întârzierilor sau a accidentelor feroviare până în anul 2024.

La rândul său, directorul general al ANPC, Paul Anghel, a spus că Protecția Consumatorului a amendat CFR Călători şi CFR Infrastructură cu 578.000 de lei pentru deficienţele constatate în gări şi în ceea ce priveşte condiţiile de transport pe căile ferate.

Valoare amenzilor aplicate celor două societăţi din domeniul feroviar, 69 la număr, reprezintă aproape jumătate din totalul amenzilor de 1,2 milioane de lei aplicate la nivel naţional în acest sector. Cele două societăţi au primit şi 36 de avertismente.

Anghel susţine că anul trecut ANPC a primit peste 100 de reclamaţii care vizau transportul feroviar şi condiţiile din gările bucureştene, întârzierile şi modificarea preţurilor fiind cele mai frecvente sesizări ale consumatorilor români.

"Din păcate, consumatorul român nu reclamă condiţiile de igienă, el se orientează spre întârzieri, spre preţuri modificate, anularea unor curse sau ceea ce ţine de rapiditatea cu care se deplasează şi mai puţin de condiţiile igienice-sanitare pe care le au. În general, în gări reclamă partea de alimentaţie publică dacă le-a pus sănătatea în pericol. Anul trecut numai la nivelul municipiului Bucureşti am primit aproximativ 100 de reclamaţii cu privire la mersul trenurilor, orarul de funcţionare sau anumite la probleme existente în gări", a subliniat directorul general al Autorităţii.

CFR contestă amenzile

De partea cealaltă, CFR SA a informat că reprezentanţii celor opt Sucursale Regionale de Cale Ferată amendate vor remedia deficienţele constatate de comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) în staţiile de cale ferată şi vor analiza pârghiile legale pentru depunerea contestaţiilor.

"În urma controalelor efectuate, în perioada 6 - 7 februarie 2020, de reprezentanţii ANPC în staţiile de cale ferată, au fost acordate sancţiuni contravenţionale, care au constat în avertismente şi amenzi, pentru nereguli în ceea ce priveşte serviciile de transport pe căile ferate. Conform prevederilor legale, în perioada următoare, reprezentanţii celor 8 Sucursale Regionale de Cale Ferată vor întreprinde demersurile necesare pentru remedierea deficienţelor care pot fi soluţionate prin măsuri imediate în spaţiile administrate de personalul propriu al companiei, iar în ceea ce priveşte amenzile, pe de o parte ne vom îndrepta împotriva agenţilor economici, care au spaţii comerciale închiriate şi pentru care au fost acordate sancţiuni contravenţionale, iar pe de altă parte, fiecare regional[ va analiza pârghiile legale pentru depunerea contestaţiilor", transmite operatorul feroviar.

Eduardt Cozminschi a adăugat că s-a decis anul acesta începerea unui astfel de control în sectorul transportului feroviar, în urma reclamaţiilor şi sesizărilor primite. "Am fost foarte receptiv la reclamaţiile şi sesizările pe care le-am primit privind condiţiile pe căile ferate şi de aceea am demarat acestă tematică, dar frecvenţa acestor controale ar trebui să fie cel puţin trimestrial", a spus preşedintele ANPC.

Comisarii ANPC au efectuat în întreaga ţară, în zilele de 6-7 februarie, mai multe acţiuni de control cu privire la condiţiile de transport pe căile ferate, precum şi la serviciile de alimentaţie oferite consumatorilor în zona gărilor, amenzile aplicate depăşind 1,2 milioane de lei.