Dupa primele cinci luni, bugetul consolidat era pe minus, cu un deficit de 2,17 miliarde lei, reprezentand 0,27% din PIB.

Principalul motiv al executiei bugetare slabe din primul semestru al acestui an a fost cresterea incasarilor la buget intr-un ritm inferior ritmului de crestere a cheltuielilor.

"Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 117,2 miliarde lei, reprezentand 14,4% din PIB, au fost cu 8,2% mai mari, in termeni nominali, fata de aceeasi perioada a anului precedent. (...) Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 123,5 miliarde lei, au crescut in termeni nominali cu 10 % fata de prima jumatate a anului trecut", arata raportul bugetar lunar, citat de News.ro.

Pe categorii de venituri, cresteri importante au fost inregistrate in primele sase luni la incasarile din contributiile sociale (+16,1%), din impozitul pe salarii si venit (+11,5%) si din venituri din capital (+14,2%).

”Incasarile din impozite si taxe pe proprietate au scazut cu 5,2% fata de perioada similara din 2016, fiind determinata, in principal, de eliminarea de la 1 ianuarie 2017 a impozitului pe constructii speciale. Incasarile din alte impozite si taxe pe bunuri si servicii au crescut cu 62,1% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cresterea fiind determinata, in principal, de evolutia incasarilor aferente contributiei datorate pentru medicamente, precum si pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat finantate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate”, se arata in raport.

Incasarile din TVA s-au redus in primele sase luni cu 4,3% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Incasarile din accize au fost cu 7,6% mai mici comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, fiind influentate de reducerea nivelului acestora pentru unele produse energetice incepand cu 1 ianuarie 2017.

Totodata, sumele de la Uniunea Europeana in contul platilor efectuate sunt de 5,6 miliarde lei, din care 5,1 miliarde lei reprezinta sume aferente proiectelor din domeniul agriculturii.

Cheltuielile cu personalul, mai mari cu 20%

Cheltuielile bugetului general consolidat au fost in primele sase luni de 123,5 miliarde lei, in crestere cu 10% fata de aceeasi perioada din anul precedent, ceea ce reprezinta o accelerare fata de primele cinci luni, cand rata de crestere era de doar 9,4%.

Cheltuielile de personal au crescut cu 19,5% fata de aceeasi perioada a anului precedent, ca urmare a majorarile salariale acordate in a doua parte a anului trecut si la inceputul acestui an. O alta cauza o reprezinta cresterile salariale acordate in 2017, respectiv cresterea cu 15% a salariilor din sanatate de la 1 ianuarie 2017, a personalului platit din fonduri publice din institutiile si autoritatile publice ale administratiei publice locale care beneficiaza de majorarea cu 20% incepand cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat de la 1250 lei la 1450 lei din 1 februarie 2017 si majorarea cu 50% a salariului brut si a sporurilor pentru personalul din institutiile publice de spectacole sau concerte incepand cu 1 februarie 2017.

Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de anul precedent cu 9,8%, fiind influentate, in principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungand la 917,5 lei, precum si alte masuri ce au fost aprobate in timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale cum sunt: cresterea numarului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocatiei de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizatiei acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar, altele decat cele cu paturi, si majorarea numarului de persoane incadrate in diverse tipuri de handicap; majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si stimulentul de insertie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, functionari publici parlamentari, auditori ai Curtii de Conturi”, se arata in raport.

De asemenea, cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut cu 0,9% fata de aceeasi perioada a anului 2016, dobanzile sunt mai mici cu 4,2% fata de aceeasi perioada a anului precedent, iar subventiile sunt in crestere cu 34,4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cresterea majora provenind de la subventiile pentru sprijinirea producatorilor agricoli.

Cheltuielile pentru investitii, doar 0,7% din PIB

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 6 miliarde lei, respectiv 0,7% din PIB.

In primele sase luni din 2016, cheltuielile pentru investitii au fost de 11 miliarde lei, respectiv 1,5% din PIB, potrivit executiei bugetare publicate de MFP in urma cu un an.

Premierul Mihai Tudose a declarat, marti, ca executia bugetara la sase luni ”nu arata foarte bine, fiind un blocaj imens”. Tudose a spus si saptamana trecuta ca in unele ministere gradul de executie este de doar 2% pe primele sase luni ale anului.

In 2016, deficitul bugetului general consolidat al statului a fost de 18,3 miliarde lei, reprezentand 2,4% din produsul intern brut (PIB), pe metodologia cash, insa ultimele date ale Eurostat arata ca, pe metodologia europeana ESA 2010, deficitul bugetar al Romaniei a fost de 3% din PIB anul trecut.

Guvernul PSD-ALDE a construit bugetul pentru 2017 pe venituri estimate la 254,7 miliarde lei, mai mari cu 14% fata de nivelul de anul trecut, si pe cheltuieli de 278,8 miliarde lei, cu 15% mai mari.

Astfel, deficitul bugetar a fost prevazut la 24,1 miliarde lei, reprezentand 2,96% din PIB pe metodologia cash si 2,99% din PIB pe metodologia ESA 2010, PIB-ul fiind estimat la 815,2 miliarde lei, cu o crestere economica de 5,2%.