Potrivit lui Chiritoiu, Concurenta vrea sa verifice cum s-au format preturile, dar si cum s-a transpus directiva europeana privind stocurile obligatorii de carburanti.

Investigatia ar putea dura un an de zile.

Mai ales in prima parte a anului trecut, preturile in Romania fara taxe la benzina si la motorina sunt mai mari decat in marea majoritate a tarilor din UE, sunt peste media UE, ceea ce e un fenomen nou. Pentru ca, traditional, in Romania, preturile fara taxe erau putin sub media Uniunii Europene”, a spus Chiritoiu.

Seful autoritatii antimonopol argumenteaza necesitatea anchetei prin faptul ca, fata de prima parte a anului trecut, lucurile s-au schimbat sensibil.

“Este semi-adevarat ca in Romania pretul carburantilor este mai mare decat in Austria. Intrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decat media Uniunii Europene. Cautam raspunsul”, a afirmat Chiritoiu.

Autoritatea de concurenta va analiza de ce preturile fara taxe la carburanti au urcat in ultimele luni, depasind media Uniunii Europene.

”Pentru noi este o evolutie surprinzatoare, o sa vedem de ce, de la sfarsitul anului 2016, au crescut preturile fara taxe, care acum sunt usor peste media europeana”, a declarat Chiritoiu.

Consiliul Concurentei are astfel parghia legala in care sa ceara companiilor sa-i furnizeze date care sa explice acest comportament pe care oficialul il numeste ”straniu”.

”Varful a fost in primul trimestru al anului 2016. Acum suntem la un procent peste media UE, deci foarte aproape de media UE. Problema e in curs de rezolvare. Undeva ceva s-a intamplat la inceputul anului trecut”, a mentionat Chiritoiu.

"Pot sa existe explicatii pentru aceste comportamente, pentru aceste evolutii, pot fi schimbari in legislatie sau pot fi alte explicatii. Dar ne vom uita cu siguranta si la modificari de legislatie care ar putea sa explice aceasta evolutie si daca sunt cumva erori pe care le-am facut noi sau alte autoritati ale statului, dar acestea pot fi corectate", a adaugat el.

Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom, declara, la sfarsitul saptamanii trecute, ca piata carburantilor din Romania este una concurentiala, iar preturile din tara noastra sunt printre cele mai mici din Europa. Ea a precizat ca datele de pe site-ul Comisiei Europene privind preturile la carburanti din diferite tari nu sunt tot timpul comparabile, intrucat contin elemente diferite.

"La ora actuala avem preturile cele mai joase din Europa, a doua sau a treia pozitie de jos. Datele pe care le folosim de la comunitatea europeana am mai spus-o si o repetam, nu sunt intotdeauna date foarte comparabile. Unu: vorbim de preturile din Romania, nu de preturile Petrom. Doi: in acele preturi, fiecare tara poate sa raporteze si raporteaza elemente diferite. Din ceea ce am analizat noi, de exemplu, unele tari nu includ in aceste cifre medii vanzarile de pe autostrazi. Acestea au preturile cele mai mari, pentru ca si traficul si cererea sunt mai mari pe autostrazi. Alte tari, de exemplu, includ costul cu stocurile de rezerva in taxe si nu in pretul produsului, la noi este inclus in pretul produsului. Si sunt si altfel de diferentieri care fac ca, desi este o buna referinta pretul de la comunitatea europeana, nu este o reflectare exacta a unei comparabilitati unu la unu", a explicat Gheorghe, intr-o conferinta de presa.

Ea a fost intrebata cum comenteaza un raport al Consiliului Concurentei, in care se arata ca piata carburantilor din Romania este una de tip oligopol. "Noi credem ca este o piata concurentiala si functionala, cu noi intrari de concurenti in ultimii ani. Numai anul trecut au fost construite peste 25 de statii noi de catre diversi operatori, iar noi nu am construit atat de mult. Concurenta este pe calitatea produselor, pe oferta de produse non-petroliere, lucru care se vede in fiecare zi. Piata a crescut cu 4,9% in retail, iar noi am crescut cu 5,2%", a sustinut oficialul Petrom.

Consiliul Concurentei a realizat o analiza a preturilor carburantilor din Romania, in comparatie cu cele de pe pietele europene, in perioada 5 ianuarie - 5 iulie 2016, si a publicat un raport in luna octombrie 2016 potrivit caruia piata analizata are o structura de oligopol.