Corvette Stingray 2014, una dintre primele masini echipate cu un sistem absolut nou. Am putea sa ii spunem cutia neagra a masinii. Ceea ce am stiut ca exista deja pe avioane de acum e si pe masini.

Are o camera aoclo si in interior sunt senzori care aduna informatii de traseu. Viteza cu care ai condus, acceleratia gravitationala, cat de tare tragi de volan, absolut tot ce faci la volan, de-acum se inregistreaza in memoria masinii. Un sistem care in urmatorii ani ar putea deveni obligatoriu.

Datele adunate pot fi de folos politiei, in cazul unui accident, sau atunci cand soferul e tras pe dreapta la un control de rutina. Stiu sa traga singure pe dreapta BMW i3 care parcheaza automat sau BMW Seria 2 care face derapaje controlate. Audi vine in 2014 cu faruri laser si pilot automat pentru trafic aglomerat.

Toyota incearca marea cu degetul. Propune la inceput de an o masina care functioneaza cu hidrogen. Dupa 10 ani in care au tot aratat prototipuri, japonezii sunt hotarati ca de la anul sa le si puna in vanzare. Nu stim inca pretul plinului de hidrogen, si nici unde poate fi facut, pentru ca exista putine statii in lume. Pana atunci, constructorii conventionali vin cu variante interesante.

Asa arata o masina cu trei roti, pentru un pasager, cel mult doi, bine cel care ar sta in spate ar sta destul de inghesuit. Dar soferul are la dispozitie confortul unui automobil care consuma cat un scuter si prinde, vad eu aici pe ceas, 140 de km/h. Desi se va descurca mai bine in spatiile aglomerate, in orase, unde cei mai multi mergem cate o persona in masina.

La viteze de autostrada, combustibilul e folosit ca sa impingi aerul. Asa ca punand un pasager in spatele celuilalt si nu unul langa celalalt, masina e de doua ori mai ingusta, impinge mai putin aer si reducem consumul la jumatate. Nu e magie aici, putina fizica, dar fara magie.

Cea mai spectaculoasa masina de la CES este Lamborghini Veneno. Un bolid de 3,3 milioane de euro cu un sistem audio care valoreaza cat un apartament de 4 camere in centrul Bucurestiului.