Prea imaturi, egoisti sau pentru ca pur si simplu nu se pot tine departe de scandaluri, fondatorii companiilor din lista de mai jos, realizata de publicatia online 24/7 Wall Street, se fac responsabili atat de realizarea, cat si de ruinarea propriilor visuri.

1. Dell

Michael Dell a pus bazele companiei cu acelasi nume in 1984, cand avea doar 19 ani. Pana in 2001, aceasta devenea cel mai mare furnizor de sisteme computerizate din lume. In 2004, Dell si-a dat demisia din functia de CEO, revenind pe aceeasi pozitie trei ani mai tarziu.

Intre timp insa, compania si-a pierdut din popularitate pe o piata unde consumatorii incepusera sa se orienteze catre smartphone-uri si tablete. In 2012 Michael Dell si-a recuperat compania pentru suma de 24,4 miliarde de dolari.

2. Martha Stewart Living Omnimedia

Marta Stewart a ramas presedinta Martha Stewart Living Omnimedia, in ciuda scandalurilor in care a fost implicata si a perioadei dificile prin care trece organizatia. Audienta companiei media a imbatranit si s-a reorientat catre presa tiparita.

Nu a ajutat nici faptul ca, in 2004, Stewart a fost acuzata si gasita vinovata de conspiratie si schimb de informatii, obstructionare a justitiei si fals in declaratii. Dupa eliberare, aceasta a lansat o campanie puternica menita sa ii spele imaginea, insa pretul actiunilor a scazut cu 58% in ultimii cinci ani. Desi in aceasta perioada firma nu a inregistrat profit, Marta Stewart a fost platita cu peste 21 de milioane de dolari intre 2009 si 2011.

3. BlackBerry

Mike Lazaridis este cofondatorul BlackBerry, companie cunoscuta pana de curand sub numele de Research In Motion. Acesta a pus bazele companiei in 1984, impreuna cu Jim Balsillie, alaturi de care a tinut fraiele conducerii pana in ianuarie 2012. Cei doi au fost adevarati inovatori in revolutia smartphone-urilor, insa Lazaridis nu a reusit sa pregateasca firma pentru a o face suficient de competitiva in fata rivalilor de la Apple si Samsung.

Una dintre cele mai mari greseli ale sale a fost lansarea tabletei PlayBook, care a dus la o cadere a serverelor BlackBerry pentru patru zile, timp in care utilizatorii nu si-au mai putut folosi internetul, accesa mailurile sau mesageria instant. In plus, acesta a preferat sa se concentreze asupra clientilor din mediul de business, omitand astfel o mare parte dintre potentialii consumatori. In ultimul an, cota de piata a BlackBerry a scazut semnificativ.

4. Groupon

Groupon este o companie care ofera reduceri la diverse produse si servicii, prin intermediul cupoanelor online. Dupa ce s-a descoperit ca firma isi modificase registrele contabile, anuntand un profit cu 20 de milioane de dolari mai mare decat in realitate, pretul actiunilor a inceput sa scada, ajungand acum la numai un sfert din valoarea initiala.

Dar lucrurile ar fi putut sa ia o alta turnura, daca Andrew Mason, fondatorul si CEO-ul Groupon, ar fi acceptat oferta Google de preluare a companiei pentru suma de sase miliarde de dolari. Mason a fost acuzat ca are un comportament imatur si ca nu este in stare sa conduca o companie de o asemenea marime.

5. Best Buy

Best Buy se ocupa cu vanzarea produselor electronice si electrocasnice. Fondatorul sau, Richard Schulze, inca se straduieste sa tina pasul cu competitia, pe o piata care s-a mutat preponderent in mediul online. Criticii sustin ca Best Buy s-a transformat mai mult intr-un showroom de electronice, unde clientii vin ca sa verifice personal un produs pe care il achizitioneaza in cele din urma de pe site-uri ca Amazon.

Anul trecut, compania a pierdut 10 milioane de dolari, in timp ce pretul per actiune s-a redus la o treime fata de acum cinci ani. Schulze a fost recent implicat intr-un scandal, fiind acuzat ca nu a raportat consiliului o situatie de natura sexuala intre doua persoane din staff-ul sau. La scurt timp dupa aceasta, CEO-ul si-a anuntat retragerea de la conducerea companiei.