Pentru multe companii nu mai este vorba de crestere, ci de supravietuire in aceasta perioada, asa ca pun in prim-plan calatoriile urgente. Daca ele nu sunt considerate neaparat necesare, nu se aproba”, explica Paul Tilstone, manager la Global Business Travel Association (GBTA). Specialistul sustine ca nu este surprins de taierea cheltuielilor legate de calatoriile de afaceri.

Gradul de confort este si el evaluat cand vine vorba despre deplasarile in scop profesional. Hotelurile care pana de curand erau considerate modeste, sunt acum privite ca fiind confortabile.

Si zborurile scumpe sunt de domeniul trecutului. "Se opteaza pentru calatoriile economice, in locul celor de la business class. Firmele vor sa scoata cat mai mult profit din investitia pe care o fac in asemenea deplasari”, spune Tilstone.

Ultimele cifre ale Global Business Travel Association arata valori diferite in cele mai importante cinci piete din Europa de Vest, pentru 2012: Germania, Marea Britanie, Franta, Italia si Spania. Cele cinci mari puteri europene atrag impreuna aproape 70% din calatoriile de afaceri de pe continent, dar Germania este singura tara unde s-a inregistrat o crestere (1,6% pana la sfarsitul anului) in acest sector.

In restul tarilor, situatia este mai putin buna. Marea Britanie continua pe aceeasi linie, in timp ce in sudul continentului, Franta, Italia si Spania au inregistrat scaderi semnificative. Per total, asta inseamna o reducere a cheltuielilor cu 2,2% in Europa de Vest, iar viitorul pare sa stea si el sub semnul intrebarii.

Plec in zeci de calatorii de afaceri in fiecare an, dintre care 30 - 35 sunt internationale. Daca as fi avut un buget economic de fiecare data, ar fi fost mult mai dificil. Este vorba de gasirea unui compromis, nu vrei ca angajatii tai sa devina mai putin productivi din cauza asta”, atrage atentia Tilstone.

Managerul este de parere ca marile companii nu pot renunta de tot la deplasarile in interes de afaceri, dar se vor concentra mai mult pe obtinerea profitului si pe o monitorizare mai atenta.

Iata topul estimarilor de cheltuieli pe segmentul calatoriilor de afaceri (2013):

1. Germania – 52,5 miliarde de euro (in crestere cu 3,3% fata de 2012)
     In 2012 bugetul pentru calatoriile de business a crescut cu 1,6%.

2. Marea Britanie – 41,3 miliarde de euro (in crestere cu 2,8%)
    In 2012 bugetul pentru calatoriile de business a stagnat fata de 2011.

3. Franta – 36,1 miliarde de euro (in crestere cu 1,1% fata de 2012)
    In 2012 bugetul francezilor pentru calatoriile de business a scazut cu 2,2%.

4. Italia – 32,5 miliarde de euro (in scadere cu 1,2% fata de 2012)
    In 2012 bugetul companiilor din Italia pentru deplasarile de afaceri a scazut cu 6,9% fata de anul anterior.

5. Spania – 17,6 miliarde de euro (in scadere cu 1,6% fata de 2012)
    Anul acesta, bugetul firmelor din Spania, destinat calatoriilor de business, s-a micsorat cu 7,8% in comparatie cu 2011.