A avut timp de 2 ani pierderi de aproape 100 de milioane de dolari, iar în lună martie ar putea să intre în incapacitate de plată. Ca să scoată Tarom din moarte clinică, Guvernul intenţionează să-i ofere un ajutor de stat. Mai întâi însă, trebuie să primească acceptul Comisiei Europeane.

Guvernul României a adoptat în ultima şedinţă un memorandum prin care a decis să ajute Tarom după doi ani dezastruoşi.

În 2018 a compania avut pierderi de 45 de milioane de dolari, iar anul trecut de 48 de milioane de dolari.

Dacă nu primeşte banii până în martie, operatorul nu va avea fonduri să-şi plătească furnizorii. Până la insolvență ar mai fi un singur pas.

Pentru a primi ajutorul, România trebuie să notifice Uniunea Europeană. Banii vor fi împrumutaţi de la Trezorerie, dar abia după ce va Bruxellesul va fi de accord.

Tarom va primi de la Statul Roman 46 de milioane de dolari, iar banii vor fi suficienţi pentru a funcţiona 6 luni. În acest timp conducerea companiei trebuie să elaboreze un plan de restructurare. Acest plan de restructurare va fi trimis la Comisia Europeană.

Dacă Bruxellesul va accepta şi planul de restructurare, înseamnă ca operatorul va primi în plus încă 100 de milioane de dolari. Astfel, ajutorul dat de statul român ajunge la aproape 150 de milioane de dolari nerambursabili. La care Tarom trebuie să adauge încă 150 de milioane de euro din credite proprii.

În situaţia în care Uniunea Europeană nu va fi mulţumită de cum arăta planul de restructurare, operatorul trebuie să returneze toţii banii, inclusiv ajutorul de stat de 46 de milioane de dolari. Plus dobânzi.

Dar asta ar aduce la dispariţia Tarom se arată în Memorandum.

″În lipsa acordării acestuia este posibil ca, începând cu luna martie 2020, compania să nu mai dispună de resursele financiare necesare funcţionării în siguranţă.

Planul de redresare prevede reduceri de cheltuieli, restructurarea a 300 de angajaţi şi cumpărarea de avioane noi.

George Barbu, directorul TAROM: “Voi închide agenţiile din afară neperformante”

Tarom a mai beneficiat în 2004 de un ajutor de stat în valoare de aproape 800 de milioane de dolari. Pentru că nu a fost aplicată strategia de redresare stabilită atunci, s-a ajuns în situaţia actuală.

Dacă nu vor fi respectate toate măsurile de restructurare aprobate de data asta de Uniunea Europeană, Tarom va rămâne fără soluţii.