"Deschidem o noua etapa in investitiile in infrastructura prin acest sistem gratie caruia vom reusi sa economisim foarte mult timp din proiecte. Proiectele noastre sunt foarte lungi, de patru-cinci ani, cateodata chiar mai lungi. Mare parte din acest timp era consumat cu obtinerea avizelor si autorizatiilor de construire. (...) Am facut o lista cu probleme. S-au gasit solutii, majoritatea se refera tocmai la scurtarea acestor timpi. Din cele cinci-sase luni cat se pierdeau in medie cu obtinerea autorizatiilor - cateodata chiar doi ani - o mare parte venea de la scoaterea din circuitul agricol. Acest lucru acum e rezolvat prin faptul ca terenul se inscrie direct in cartea funciara imediat dupa dobandirea dreptului de proprietate, fara a mai astepta acele sase luni care erau necesare inainte", a explicat Costescu, citat de Agerpres.

El a aratat ca, in cazul avizelor pentru utilitati, nu mai este necesar sa se astepte depunerea autorizatiei de construire si se poate obtine un "aviz de principiu" in doar 10 zile, facandu-se astfel "o economie buna de cateva luni". Aceeasi procedura se va implementa, potrivit ministrului, si in situatiile cand e necesara scoaterea unor zone din circuitul forestier, caz in care se va putea, de asemenea, obtine un aviz preliminar in 10 zile.

"Ceea ce este important de spus in legatura cu aceste avize este ca ele nu au fost eliminate, respectam in continuare legislatia, numai ca le-am impartit doua: cele preliminare, care odata obtinute nu mai conditioneaza autorizatia de construire, si cele finale a caror derulare continua dupa obtinerea autorizatiei de construire. In acest fel facem o economie de timp", a sustinut Dan Costescu.

Potrivit ministrului Transporturilor, ordonanta reglementeaza si disputele intre beneficiar si constructor, situatiile in care beneficiarul datora bani constructorilor.

"Acum avem posibilitatea sa platim prin companiile noastre aceste datorii cu scopul de a nu bloca proiectele si de a putea sa evitam si acumularea accesoriilor si penalitatilor. Am gasit acest mecanism foarte simplu - pentru aceste sume primim in contrapartida o scrisoare de garantie bancara de la partenerii nostri. In cazul in care sentinta definitiva e in favoarea noastra, noi executam garantia si, practic, ne recuperam banii platiti, in cazul in care constructorul castiga, fara sa mai executam garantia, ii vom returna", a aratat Costescu.

Pe de alta parte, demnitarul a precizat ca proiectantii vor fi obligati sa faca iesiri de pe autostrada in dreptul tuturor resedintelor de judet, oraselor importante, polilor economici. "Pana acum, totul era o problema de lobby, trebuia sa vii sa convingi compania sa-ti faca o iesire la oras", a adaugat Costescu.

Intrebat in cat timp se vor putea obtine autorizatiile prin aplicarea prevederilor ordonantei, ministrul a raspuns ca acest lucru ar fi posibil chiar si intr-o saptamana, "daca se porneste simultan cu toate avizele".

"Durata pe care o scurtam la proiect cu aceste masuri este de sase luni si pana la doi ani. Avem exemplul autostrazii intre Targu Mures si Ogra, unde castigam concret in acest an intre patru si sase luni", a conchis Costescu.